בריאות השן תזונה בהריון

בריאות השן התזונה בהריון האם להיריון השפעה על בריאות השן? האם ניתן למנוע נזקים בשיניים  בתקופת ההיריון על ידי תזונה נכונה? מדוע נשים בהריון מתלוננות על נזק הנגרם לשיניהן במהלך ההיריון? רבים סבורים כי מקור הבעיות בבריאות השן נובע רק ממחסור בסידן, אזי לפני הכול חשוב לדעת כי העובר אכן לוקח את צרכיו השונים  מהאם, אולם את הסידן אינו צורך מהסידן שמקורו בשיניים. ולמרות כך, נשים רבות סובלות מעששת שהחלה או החמירה במהלך ההיריון. להל'ן מספר סיבות לבעיית השיניים במהלך ההיריון:
  1. נשים הסובלות מבחילות והקאות יוצרות סביבה חומצית סביב השיניים, סביבה המאפשרת את התפתחות העששת. החומצה יוצרת נזק לשן בדומה לנזק הנגרם על ידי חיידקי הסטרפטוקוקוס מוטנס ואחרים המפרישים חומצה ומאפשרים יציאת מינרלים מהשן והתפתחות עששת.
  2. הימנעות מטיפולי שיניים ודחייתם לאחר הלידה.
  3. השינויים ההורמונלים המתרחשים בתקופת ההיריון גורמים לרמות גבוהות של פרוגסטרון. רמות אלו משפיעות על כלי הדם בחניכיים והמשך על השיניים עצמן. בנוסף ,שינויים הורמונלים אלו פוגעים בהזנה, תפקוד וחילוף החומרים של תאים במערכת האחיזה של השיניים.
מה עושים? תזונה נכונה ומתאימה בתקופת ההיריון תוכל לעזור בפיתרון חלק מהסיבות.
  • ידוע כי צריכת סוכרים פשוטים (כסוכרוז, גלוקוז, פרוקטוז, מלטוז) המצויים בסוכר, בדברי מתיקה, עוגות ,מיצים ממותקים , דבש וכדומה הינם הגורמים העיקריים ביצירת עששת. הנזק הנגרם מסוכרים אלו לשיניים הולך וגובר כאשר הם נאכלים בתדירות גבוהה הן בארוחות עצמן והן בין הארוחות.
חשוב לנשים ההרות להמעיט ככול האפשר למזונות אלו הן מפאת הנזק העלול להיגרם לשיניים ,כפי שעלול להיות בכל גיל ובכל תקופה, וגם מפאת הקלוריות הריקות והמיותרות שמכילים וגורמים להשמנה. מאידך ישנם מרכיבי מזון המגנים על השינים מפני העששת דוגמת המינרלים הסידן והזרחן וכן שומנים וחלבונים .חשוב לשים לב בתקופת ההיריון לצרוך תזונה נכונה המכילה מוצרי חלב ובשר כמו גם מזונות עשירים בסיבים ובשומנים מונעים בדרך כלל את היווצרות העששת. בנוסף, השימוש בדברי מתיקה מופחתי אנרגיה , שאינם מכילים סוכרים פשוטים דוגמת אלו אלו המכילים  פוליכוהלים כמו סורביטול, מאניטול ולקאקטיטל והמצויים לדוגמא בגומי לעיסה ,סוכריות מופחתות קלוריות ,למרות שתורמים מעט אנרגיה לתפריט  ואינם משתתפים בהתפתחות העששת אינם מומלצים לצריכה בתקופת ההיריון.
  • חשיבות יש לתת לבעיית הבחילות וההקאות
רבות מהנשים ההרות  סובלות מבחילות בדרגות שונות ומהקאות בעיקר בטרימסטר הראשון להריונן. ניתן להקטין את התופעות הנ'ל  על ידי:
  • צריכת ארוחות קטנות ותכופות.
  • שתייה מרובה מפוזרת לאורך היום.
  • שאיפת אויר צח.
  • לעיתים, תוספת של פחמימה  בין הארוחות (כמו קרקרים / פרוסת לחם) עשויה   
  לעזור.
  • חשוב להימנע ממצב רעב.
  • מנוחה מוגברת -לעיתים עוד 2-1 שעות שינה נוספות ביום עוזרות בהפחתת בחילות   והקאות.
  • רצוי שכל אישה תלמד ע"י "ניסוי וטעייה ", אלו מזונות גורמים/מקלים על הבחילות
        וההקאות . חשוב לשים לב כי  אם הבחילות הקשות והקאות הנמשכות מעבר לשבוע 14 בהיריון, יש מקום   להתערבות רפואית.