חג השבועות – חג החלב

 חג השבועות הוא אחד מתוך שלושת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות), בהם הקריבו קורבנות בבית המקדש בירושלים.

כמו שאר חגי ישראל המאופיינים באכילת מוצרי מזון מסוימים, כך  חג השבועות מאופיין באכילת מוצרי חלב.. וכך, מעבר  לקיום "מצוות" החג ניתנת לנו  ההזדמנות להיזכר  בחשיבותם של מוצרי החלב לבריאותינו.

למוצרי החלב יתרונות רבים, לדוגמא:

·         ערכם הביולוגי של חלבוני החלב הינו בין הגבוהים מחלבוני המזון.

·         תכולת  הסידן גבוהה ובעלת  ספיגה טובה יותר בגוף והשפעתו  על הפחתת יתר לחץ דם גדולה.

·         נמצא כי מוצרי החלב קשורים בהורדת הסיכון לפתח סרטן מסוגים שונים כסרטן השד, הפה והלוע והמעי הגס. (חשוב  להדגיש כי הממצאים על הקשר שבין צריכת מוצרי חלב והקשר שלהם להתפתחות סרטן אינם חד משמעותיים, אולם  ההשפעה המגנה של החלב מפני סרטן מיוחסת למרכיבים התזונתיים השונים המצויים בחלב כסידן, חלבונים שונים, ויטמין D   ועוד.)

·         נמצא קשר להגנה מפני עששת.

·         בנוסף, מאחר וחלבונים מהצומח אינם נחשבים כבעלי ערך ביולוגי גבוה, הרי שהחלב עשוי  להשלים ולשפר  בצורה יעילה ביותר את ערכם.

  קצת על השפעתם המטיבה של מוצרי החלב על בריאות האדם

 מניעת מחלת האוסטיאופורוזיס בשל  תכולת סידן גבוהה

הסידן – מינרל הידוע בחשיבותו הגדולה בבניית השלד. צריכת סידן נמוכה מהווה את אחד מגורמי הסיכון למחלת האוסטיאופורוזיס.(מחלה המתבטאת בדלדול מסת העצם –והידועה בשמה העממי "בריחת סידן"). צריכה מספקת של סידן בגיל הצעיר קשורה משמעותית לבניית מסת העצם, וצריכת סידן  מספקת בגיל המבוגר קשורה משמעותית  בשמירת האיזון שבין פירוק העצם ובנייתה. (מניעת שברים)

מניעת עששת

מחלת העששת נגרמת מסיבות שונות הכוללות השפעות תזונתיות, תורשתיות, נוכחות בקטריות, זרימת הרוק ועוד. לתזונה ולהרכב התזונתי של התפריט תפקיד נכבד בהתפתחות העששת. מחקרים אפידמיולוגיים מציינים את ההשפעתם המגנה של מוצרי החלב כגבינה מפני התהוות העששת.

 

שמירת לחץ דם תקין

נמצא כי תפריט עשיר במוצרי חלב, ירקות ופירות   משפיע על הורדת יתר לחץ דם. בנוסף, לסידן  שבחלב היכולת לסייע בשמירת לחץ דם תקין בהריון, ובכך להפחית את הסיכון להתפתחות רעלת הריונית. נמצא קשר בין מחסור בסידן ויתר לחץ דם ולכן מומלץ לצרוך 1,500 מ"ג סידן ביום. כאמור מזונות עשירים בסידן הם: חלב, גבינות, אך גם סרדינים, דגים עם עצמות, שומשום, טחינה, חלבה, כרוב, פירות יבשים, סויה, שקדים, אגוזים וגרעינים.                

 

למי צריכת  מוצרי חלב יכולה להזיק ומתי יש להיזהר מצריכה גבוהה שלהם

·         לאנשים הרגישים לסוכר שבחלב-הלקטאז.  הכוונה לאלו הסובלים מאי סבילות ללקאטז הנגרמת כתוצאה מירידה ביעילות הפרשת האנזים לקטאז. התופעה מופיעה בדר'כ בילדים מגיל 5 ומעלה ובמבוגרים. חשוב לדעת כי  רוב האנשים הללו מסוגלים לצרוך כמות לקטאז  נמוכה  המשתווה לשתי כוסות חלב, וזאת רק עם ארוחה ובכל פעם רק עד כוס חלב אחת בלבד. עדיף לצרוך מוצרי חלב מוחמצים כיוגורט או גבינה אשר מכילים תרביות חיות של חיידקים. (חשוב לברר עם הרופא  באם רגישות זו אכן  קיימת)

·         לחולי סוכרת- מוצרי החלב מכילים לקטוז שהוא  סוכר, לכן אין לצרוך אותם באופן חופשי.

·         למי שאלרגי לקזאין (לחלבון החלב) אלרגיה המתגלה  בדר'כ עוד בילדות .

·         בזמן שלשולים חריפים

·         לכל מי שקבל הוראה מהרופא לא לצרוך מוצרי חלב.(מסיבה כלשהיא)

תכולת הקלוריות והסידן במוצרי חלב שונים ?

 להלן פרוט הקלוריות ותכולת הסידן שבמוצרי חלב שונים, כפי שמפורסמים על ידי חברות המזון השונות.

·         200 מלל-כוס חלב מכילה כ- 106 קל' , וכ- 200 מג' סידן.

·         ½ גביע גבינה לבנה רכה (ממוצע 3%-5%) מכילה כ- 100 קל' וכ100- מג' סידן.

·         ½ גביע גבינה לבנה מועשרת מכילה  כ125- קל'  וכ- 200 מג' סידן.

·         ½ קופסא סרדינים מכילה  כ-130 קל' וכ- 158 מג' סידן.

·         מיכל לבן/ יוגורט/ גיל מכילים  כ-120 קל' וכ- 200 מג' סידן

·         רבע עוף מכיל כ-200 קל' וכ- 15 מג סידן.

·         ½ קופסא טונה מכילה כ183 קל' וכ- 7 מג' סידן.

·         ב 100 גר' טופו  יש כ- 60 קל' וכ- -205 מג' סידן.

·         ב 100גר' ברוקולי יש כ- 26 קל' וכ- 88   מג' סידן.

·         גביע  קרם יוגורט (תות שדה) 3% שומן מכיל  כ- 161 קל וכ-189 מג' סידן

·         100 גר' טחינה גולמית משומשום מלא/ שומשום מלא טחון  מכילה כ- -570 קל' וכ- 970 מג' סידן.

·         ב 100 גר' יוגה 11/2% יש כ-65 קל' וכ-100 מג סידן.