חג השבועות

חג השבועות הוא אחד משלושת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות), בהם עלה העם לירושלים או לבית המקדש להקריב קורבנות. כרוב חגי ישראל המאופיינים באכילת מוצרי מזון מסוימים, כך  חג השבועות מאופיין באכילת מוצרי חלב.(יש האומרים כי חג השבועות בא לבטא את המשפט ארץ זבת חלב ודבש, הלכה למעשה). והנה ההזדמנות להיזכר  בחשיבותם של מוצרי החלב לבריאותינו. למוצרי החלב יתרונות פיסיולוגיים רבים בתזונה הכוללת שלנו כמו:  ערכם הביולוגי הגבוה של חלבוני החלב מבין חלבוני המזון , תכולת  סידן גבוהה יותר ובעלת  ספיגה טובה יותר בגוף, השפעתו על הפחתת יתר לחץ דם, הורדת הסיכון לפתח סרטן מסוגים שונים כסרטן השד, הפה והלוע והמעי הגס. (הממצאים על הקשר שבין צריכת מוצרי חלב והקשר שלהם להתפתחות סרטן אינם חד משמעותיים, אולם  ההשפעה המגינה של החלב מפני סרטן מיוחסת למרכיבים התזונתיים השונים המצויים בחלב כסידן, חלבונים שונים, ויטמין D   ועוד.) והגנה מפני עששת. בנוסף, מאחר וחלבונים מהצומח אינם נחשבים כבעלי ערך ביולוגי גבוה, הרי שהחלב עשוי  להשלים ולשפר  בצורה יעילה ביותר את ערכם.  כיצד יכולים מוצרי החלב לשפר את בריאות האדם?   מניעת מחלת האוסטאופורוזיס הסידן – הינו מינרל הידוע בחשיבותו הגדולה בבניית השלד. צריכת סידן נמוכה מהווה את אחד מגורמי הסיכון למחלת האוסטאופורוזיס.(המתבטאת בדלדול מסת העצם –והידועה בשם העממי "בריחת סידן"). צריכה מספקת של סידן בגיל הצעיר קשורה משמעותית לבניית מסת העצם, וצריכת סידן  מספקת בגיל המבוגר קשורה משמעותית  בשמירת האיזון שבין פירוק העצם ובנייתה. (מניעת שברים)
  • מניעת התפתחות אבני כליה.
מחקרים שונים מציינים כי הסידן שבחלב ומוצריו עשוי  להוריד את הסיכון לפתח אבני כליה.
  • מניעת עששת
מחלת העששת נגרמת מסיבות שונות הכוללות השפעות תזונתיות, תורשתיות, נוכחות בקטריות, זרמת הרוק ועוד. לתזונה ולהרכב התזונתי של התפריט תפקיד נכבד בהתפתחות העששת. מחקרים אפידמיולוגיים מציינים את ההשפעה המגינה של מוצרי החלב כגבינה מפני התהוות העששת.
  • שמירת לחץ דם תקין
נמצא כי לתפריט עשיר במוצרי חלב, ירקות ופירות   השפעה על הורדת יתר לחץ דם. בנוסף, לסידן  שבחלב יכולת לעזור בשמירת לחץ דם תקין בהריון, ובכך להפחית את הסיכון להתפתחות רעלת הריונית. מי ומתי צריך להיזהר מצריכה גבוהה של מוצרי חלב?
  • אנשים הרגישים לסוכר שבחלב-הלקטאז. אנשים אלו סובלים מאי סבילות ללקאטז הנגרמת כתוצאה מירידה ביעילות הפרשת האנזים לקטאז. התופעה מופיעה בדר'כ בילדים מגיל 5 ומעלה ובמבוגרים. ברם, רוב האנשים הללו מסוגלים לצרוך כמות לקטאז  נמוכה  המשתווה לשתי כוסות חלב, וזאת רק עם ארוחה ובכל פעם רק עד כוס חלב אחת בלבד. עדיף לצרוך מוצרי חלב מוחמצים כיוגורט או גבינה אשר מכילים תרביות חיות של חיידקים. (חשוב לברר עם הרופא  באם רגישות זו אכן  קיימת)
  • חולי סוכרת- יש לזכור שמוצרי החלב מכילים לקטוז דהינו סוכר, לכן אין לצרוך אותם באופן חופשי.
  • מי שאלרגי לקזאין (לחלבון החלב) וזה בדר'כ מתברר עוד בילדות .
  • בזמן שלשולים חריפים
  • וכל מי שקבל הוראה מהרופא לא לצרוך מוצרי חלב.(מסיבה כלשהיא)
  ומה עם שמירת המשקל? להלן פרוט הקלוריות ובאותה הזדמנות גם תכולת הסידן שבמוצרי חלב שונים, כפי שמפורסמים על ידי חברות המזון השונות.  
  • 200 מלל-כוס חלב מכילה כ- 106 קל' , וכ- 200 מג' סידן.
  • ½ גביע גבינה לבנה רכה (ממוצע 3%-5%) מכילה כ- 100 קל' וכ100- מג' סידן.
  • ½ גביע גבינה לבנה מועשרת מכילה כ125- קל'  וכ- 200 מג' סידן.
  • ½ קופסא סרדינים מכילה כ-130 קל' וכ- 158 מג' סידן.
  • מיכל לבן/ יוגורט/ גיל מכילים כ-120 קל' וכ- 200 מג' סידן
  • רבע עוף מכיל כ-200 קל' וכ- 15 מג סידן.
  • ½ קופסא טונה מכילה כ183 קל' וכ- 7 מג' סידן.
  • ב 100 גר' טופו יש כ- 60 קל' וכ- -205 מג' סידן.
  • ב 100גר' ברוקולי יש כ- 26 קל' וכ- 88 מג' סידן.
  • גביע קרם יוגורט (תות שדה) 3% שומן מכיל  כ- 161 קל וכ-189 מג' סידן
  • 100 גר' טחינה גולמית משומשום מלא/ שומשום מלא טחון מכילה כ- -570 קל' וכ- 970 מג' סידן.
  • ב 100 גר' יוגה 11/2% יש כ-65 קל' וכ-100 מג סידן.
  חג השבועות מספק לנו גם הנאה לחייך , גם בריאות ואפשר גם לשמור על המשקל. להלן דוגמת תפריט לחג לאילו שאין להם מגבלה רפואית והרוצים ליהנות ולשמור על משקלם. ארוחת בקר כוס קורנפלקס/ ברנפלקס עם כוס חלב שתייה ללא סוכר   ארוחת בינים פרי שתייה ללא סוכר   ארוחת צהרים חצי קופסא גבינה לבנה 5% 100 גרם טונה סלט +  כפית שמן פרי שתייה ללא סוכר או רבע עוף ללא עור סלט+ כפית שמן ירקות מבושלים ללא תפא, תירס, אפונה ושעועית לבנה/ קטניות. שתייה ללא סוכר   ארוחת ביניים פרי שתייה ללא סוכר ארוחת ערב שני בלינצ'ס ממולאים בגבינה לבנה  5% (אפשר להוסיף ממתיק מלאכותי  כמה טיפות וניל ומעט צימוקים) גיל או אשל או יוגורט פרי שתייה ללא סוכר