מה כדאי לדעת לגבי צריכת סידן מהמזון

מה כדאי לדעת לגבי צריכת סידן מהמזון צריכת סידן  מהמזון מומלצת במנות קטנות יחסית המפוזרות לאורך היום. מומלץ לעודד צריכת מוצרי חלב, המהווים מקור עיקרי לסידן .יש להעדיף  מוצרי חלב מועשריםבסידן אך  דלים שומן. במקרה של אי סבילות ללקטוז יש להתאים את מינון צריכת  מוצרי חלב בהתאם לסבילות, במנות קטנות לאורך היום, תוך בחירת מוצרים דוגמת יוגורט, חלב דל לקטוז או חלב סויה. אפשר להמליץ על נטילת טבליות של האנזים לקטאז. צריכת מוצרי סויה מועשרים בסידן, קטניות ,אגוזים ושומשום מומלצת  יחד עם מזונות בהם ספיגת הסידן טובה כמו  מוצרי חלב. שומשום,  עדיף שומשום  מלא טחון  מאחר ורוב הסידן מצוי בקליפה. יש לשים לב- חלק מהמוצרים המועשרים בסידן עליהם ממליצים   מכילים חומרים מעכבי ספיגת סידן דוגמת דגני בקר על בסיס סובין בהם ניתן למצוא כמות גדולה של חומצה פיטית המעכבת את ספיגת הסידן ב50%. לירקות תרומה מוגבלת  באספקת  הסידן פרט לכרוב וברוקולי. תרומת הפירות אף קטנה יותר. אלכוהול, קפאין,שומן  וחלבון- יש לצרוך במידה מתונה. דיאטה עשירה בשומן- גורמת להצפת המעיים בשומן, מצב העלול לפגום   בקליטת חומצות שומן. החומצות מצטברות במעיים, מתקשרות עם סידן ומעכבות ספיגתו. בדיאטה עשירה בחלבון אחוז גבוה של סידן נספג  לגוף, אולם חלק מהחלבון מופרש בשתן וגורם גם להפרשתו המוגברת של הסידן בשתן, מצב הגורר אחריו מאזן שלילי של סידן. מכאן, שדיאטות עשירות בחלבון  גורמות לדרישת  כמות  גדולה של  סידן כדי לשמור על המאזן הקבוע. מזונות דוגמת קוקה קולה- המכילה חומצה זרחתית, בשרים מעובדים המכילים פוספאטים – מעלים את כמות הזרחן בתזונה הכללית יחסית לכמות הסידן וגורמים לפירוק מוגבר של העצם. קפאין- מגביר הפרשת סידן בשתן.