יתר לחץ דם ותזונה

על פי ההערכות כרבע מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת מיתר לחץ דם. בישראל  נמצא  כי  15-20% מהאוכלוסייה, (כחצי מליון אנשים בגילאי 20 שנה ומעלה) סובלת מיתר לחץ דם. הבשורה הטובה היא כי יש לנו את הכלים לעזור במניעה ובטיפול בלחץ דם. שינוי אורח החיים, תוך שימוש באנשי מקצוע מוסמכים ובמקרה הצורך טיפול תרופתי נאות כפי שיינתן ויותאם על ידי הרופא  יביאו לירידה בלחץ הדם ולירידה  בתחלואה ותמותה. מהו לחץ דם? על מנת לקיים את הגוף,  יש להעביר אל כל תא בגוף מזון וחמצן הדרושים לו כמו גם לקלוט חומרי פסולת המופרשים ממנו. על מנת למלא את מכלול התפקידים הללו יש בגוף רשת ענפה של כלי דם בהם זורמים כמויות של דם אל כל חלקי הגוף, כאשר הלב מהווה את המשאבה המזרימה את הדם . כלי הדם מתחלקים לשלושה סוגים: העורקים: לתוכם הלב מזרים את הדם לכל חלקי הגוף הורידים: כלי הדם המחזירים את הדם מהגוף ללב הנימים: צינורות דם דקיקים, המחברים את העורקים עם הורידים ומאפשרים הגעה לכל תא ותא בגוף על מנת לספק  מזון ולסלק פסולת. הלב מזרים דם לעורקים על ידי התכווצויות. זרימת הדם בכלי הדם יוצרת לחץ על הדפנות. לחץ הדם, אם כך, תלוי בפעילות הלב, אשר מאפשרת את זרימת הדם בעורקים ובהתנגדות הדפנות של כלי הדם לזרימת הדם בהם. כאשר בודקים לחץ דם מקבלים שני ערכים אותם אנחנו רושמים משמאל לימין. אחד גבוה יותר ואחד נמוך יותר לדוגמא: 120/80. הערך הגבוה נקרא לחץ סיסטולי והוא נוצר כאשר הלב מתכווץ ומזרים דם לעורקים. הערך הנמוך נקרא לחץ דיאסטולי והוא נוצר בזמן הרפיית הלב בין התכווצות להתכווצות. מהו יתר לחץ דם? קיימות הגדרות שונות למונח "יתר לחץ דם". ההגדרה המקובלת כיום היא ערך  של 140/90 מ"מ כספית ומעלה במדידות חוזרות. יתר לחץ דם מכונה  "הרוצח השקט", זאת כי לרוב החולה אינו מרגיש דבר ומסתובב שנים ארוכות בלתי מאובחן ובלתי מטופל , דבר העלול לגרום בטווח הרחוק לסיבוכים קשים כמו התקפי לב, שבץ מוחי ועוד. נטייה להעלות את לחץ הדם הסיסטולי נמצאה בקשר ישיר לעלייה בגיל , בעיקר אצל נשים, המתחילות בדרך כלל לסבול מתופעות שונות בגיל המעבר. כאשר לחץ הדם הסיסטולי עולה גם ההפרש בין לחץ הדם העליון לתחתון עולה וממצא זה לכשעצמו מהווה גורם סיכון.   מהם הסיבות להתפתחות יתר לחץ דם? ב-85-95%  מהמקרים הסיבה אינה ידועה- מצב זה נקרא  "יתר לחץ דם ראשוני", מניחים כי במקרים אלו מעורבים גורמים תורשתיים, סביבתיים, נפשיים והתנהגותיים, כמו עיסוק במקצועות מסוימים, משקל יתר, סוכרת, עישון, היפרליפידמיה (יתר שומנים בדם), העדר פעילות גופנית והיסטוריה משפחתית. גורם סיכון נוסף הינו דום נשימה בשינה  הכרוך לעיתים קרובות בהשמנה ויתר ולחץ דם גבוה, כמו גם רגישות לאינסולין.  בכ-15%  מהחולים עם יתר לחץ דם הסיבה ידועה  ולכן מצב זה נקרא " יתר לחץ דם שניוני". הגורמים לאחרון כוללים: היצרות של אב העורקים, חסימה של עורק הכליה, גידול בבלוטת יותרת  הכליה, רמת סידן גבוהה בדם (היפרקלצמיה) ונטילת גלולות למניעת היריון.   מהם הסימנים ליתר לחץ דם ולמה  הם מסוכנים? לרוב, אין תסמינים כלשהם. ועם זאת ,יתר לחץ דם לא מטופל עלול לגרום  לכאבי ראש, עייפות, בחילה, סחרחורת , טשטוש ראיה ודפיקות לב. חמור מכך , יתר לחץ דם שאינו מטופל  עלול לגרום לסיבוכים חמורים בטווח הרחוק כמו שבץ מוחי ולקוי חמור בתפקודי הכליה כאשר   עיקר פגיעתו הינה בכלי הדם, בכליות ,בלב, בעיניים ובמח.   סווג דרגות לחץ דם עפ'י JNC (טבלה 1 )
דרגת לחץ- דם סיסטולי מ'מ כספית דיאסטולי מ'מ כספית  
נורמלי- תקין פחות מ- 120 פחות מ-80
טרום יתר לחץ-דם 120-130 80-89
יתר לחץ דם דרגה 1 140-159 90-99
יתר לחץ דם דרגה 2 169 או יותר 100 או יותר
JNC= Joint National Committee   הטיפול מטרת הטפול בחולים עם יתר לחץ דם הינה להוריד את  לחץ הדם לערכים תקינים ועל ידי כך למנוע את הופעת הסיבוכים בטווח הרחוק. הטיפול בלחץ הדם נחלק לשני סוגים: טיפול ללא תרופות וטיפול  עם תרופות. לא כל מי שיש לו יתר לחץ דם חייב בטיפול תרופתי ובחלק מהמאובחנים ניתן להפחית את לחץ הדם באמצעות שינויים  באורח החיים כמו:
  • ירידה במשקל (במידה ויש עודף משקל)
  • הפחתה בצריכת המלח במזון (נתרן)
  • דיאטה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון  כולל ויטמינים ומינרלים.(דיאטת DASH- Dietary Approach to Stop Hypertension -תפורט בהמשך)
  • הפחתת צריכת אלכוהול
  • הגברת הפעילות הגופנית
  • הפסקת עישון (במידה ומעשנים)
  • הרפיית מתחים
כאשר לא ניתן להשיג ערכי לחץ דם תקינים  על ידי שינוי באורח החיים בלבד , יש צורך בהוספת טיפול תרופתי המותאם על ידי הרופא. חשוב לזכור כי טיפול תרופתי אינו מפסיק את הטיפול התזונתי. התזונה -כמניעה וטיפול ביתר לחץ דם ב - 2006 פרסם אגוד הלב האמריקאי AHA)) מסמך עדכון להמלצות התזונתיות לטיפול ביתר לח דם          (טבלה 2 )
תזונה המלצות
משקל השגת משקל גוף תקין- BMI מתחת ל- 25
מלח /נתרן צריכת נתרן 3.8 גרם ליום = 1500 מ"ג נתרן ליום
DASH Dietary Approach to Stop Hypertension דיאטה עשירת פירות וירקות, מוצרי חלב רזים, דלת שומן רווי וכולסטרול  (הפחתה במוצרי בשר אדום,),הפחתה בנתרן ומוצרים מעובדים.
אשלגן צריכת אשלגן 4.7 גרם ליום = 4700 מ"ג
אלכוהול לאלו שצורכים אלכוהול,  עד מנה אחת לנשים ועד 2 מנות לגברים  (מנה=  330 מ"ל בירה ,140 גר'  יין, 40 גר' משקה חריף).
ירידה במשקל ההמלצה: BMI של 25 ומטה, מומלץ  למניעה וטיפול ביתר לחץ דם מחקרים מצביעים  על קשר ישיר בין משקל גבוה  ללחץ דם גבוה, כאשר לעיתים קרובות הפחתת משקל קשורה לירידה בלחץ הדם עוד בטרם הושג המשקל האידיאלי. מטה-אנליזה של 25 מחקרים ציינה כי גם ירידה של כ-5%  הראתה ירידה ממוצעת  ומשמעותית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי . צריכת נתרן (מלח) ההמלצה: צריכה של 1500 מ"ג נתרן ( 3.8 גר' מלח ליום ) למניעה וטיפול ביתר לחץ דם. הוראות הרופא להגבלת צריכת המלח אין פירושה אכילת מזון חסר טעם וגיוון. גם במסגרת דיאטה זו, ניתן לגוון את הארוחות כך שתהיינה טעימות, מזינות ומהנות.על מנת  להשביח את טעם המזון, מותר להשתמש בשיטות בישול שונות כגריל, אידוי, בישול במים ואפיה. בנוסף, ניתן להשתמש בתבלינים המצוינים כמותרים. לרשותך עומדים תבלינים רבים ומגוונים הממלאים את מקומו של המלח-ראה להלן. (טבלה 3 )

מזונות מומלצים

מזונות  שאינם מומלצים

בשר

עוף, הודו, בקר, עגל, תחליפי בשר מסויה ללא מלח.

שימורי בשר, בשר מעושן, נקניקים, נקניקיות, לשון מעושנת, מזון מוכן –מסויה.

תבלינים

אבקת חרדל, אבקת בצל, אבקת שום, כמון, אגוז מוסקט, אורגנו, וניל, רום, זנגביל, חומץ, חזרת תוצרת בית, לימון, מנטה, קרי, עלי דפנה, שמיר, פטרוזיליה, פפריקה אדומה, שומשום, ציפורן. כורכום.

מלח וכל תבלין לא טהור המכיל מלח כמו מלח סלרי, מלח ים.

רטבים מוכנים כמו: רוטב סויה, רוטב, צ'ילי, חרדל, קטשופ. תבלינים מעורבים כגון: גריל בשר, גריל עוף.

מרקים

כל הצורות: עגבניות, פירות, ירקות ובשר (תוצרת בית).

כל תמציות ואבקות המרק.

מרקים מוכנים.

דגים

דגים טריים ללא מלח.

שימורי דגים למיניהם, דג מלוח מועשן,סרדינים, אנשובי,לקרדה, דגים קפואים עם ציפוי של פירורי לחם.

גבינות ומוצרי חלב

חלב, אשל, לבן, גבינות לבנות בלי מלח.

גבינות צהובות, גבינות מלוחות ומותכות, גבינות עם עובש, גבינות מעושנות.

ירק

כל הסוגים-טריים וקפואים

ירק כבוש במלח: מלפפון, זיתים, כרוב, וכ"ד. שימורי ירקות.

ירקות

כל הטריים, מיובשים ללא חומר משמר.

שימורי פירות, פירות מיובשים עם חומר משמר או בתוספת מלח.

שומן

שמנים למיניהם, מרגרינה ללא מלח, אבוקדו, פיצוחים ללא מלח: אגוזים, שקדים, גרעינים למיניהם, טחינה ביתית, מיונית ביתית.

חמאה מלוחה, מרגרינה רגילה, זיתים, ממרח זיתים, פצוחים מלוחים, טחינה מוכנה, חמאת בוטנים.

לחם, דברי מאפה ותחליפיהם

כל סוגי הלחם, קמחים למיניהם, אורז, תפוחי אדמה, אטריות, קורנפלור, סולת וכדומה.

שקדי מרק, חטיפים מלוחים, קרקרים ומציות מלוחות.                  

חשוב לזכור:
  1. בקנותך מוצר כלשהו וודא את תכולת המלח, עלייך לקרוא את הכתוב על תוויות המוצר.
            המונחים : סודיום גלוטמט, מונוסודיום גלוטמט, סודיום ניטרט ונתרן מציינים המצאות מלח במוצר.
  1. תחליפי מלח שונים מתוצרת הארץ ומתוצרת חוץ נמצאים בשוק. השתמש/י באחד מהם רק לאחר קבלת אישור רופא.
  צריכת אשלגן ההמלצה: צריכה של כ-4700 מ"ג אשלגן ביום כאשר מקורו העיקרי מפירות וירקות קשר ישיר נמצא בין צריכת אשלגן גבוהה וירידה בלחץ הדם. אבל זהירות! חשוב לזכור כי צריכה גבוהה של אשלגן  (במיוחד מתוספים תזונתיים ) עלולה ליצור מצב של עודף אשלגן בגוף (היפרקלמיה) העלולה לגרום להפרעות בקצב הלב. הסיכון להיפרקלמיה הינו בעיקר לאנשים מבוגרים הנוטלים תרופות המעלות את רמת האשלגן  (מקבוצת ACEI   או ARB או משתנים חוסכי אשלגן) ואנשים הסובלים מאי ספיקה כליתית. לכן יש להיוועץ עם הרופא  והדיאטנית . מזונות עתירי אשלגן:- ירקות:- ארטישוק, בטטה, גזר, כרוב כרובית, כוסברה, נבטי חיטה, סלק, פול, פטרוזיליה, פיטריות, קולורבי, נענע, שמיר ,שום, תפא, תרד פירות:- אבוקדו,  אנונה, בננה, גויאבה, מילון, מנגו,ענבים, קיווי, שסק, תמרים, תאנים, פירות יבשים, מיצי פירות. צריכת סידן נמצא קשר בין מחסור בסידן ויצר לחץ דם ולכן מומלץ לצרוך כ 1500 מ"ג סידן ביום מזונות עשירים בסידן :                                                     חלב , גבינות , סרדינים , דגים עם עצמות , שומשום , טחינה , חלבה ,         כרוב  , פרות יבשים , סויה  , שקדים , אגוזים , גרעינים .                 צריכת אלכוהול ההמלצה: 1 מנה ( 330 מ"ל בירה ,140 מ"ל  יין, 40 מ"ל משקה חריף) לנשים או 2 מנות לגברים מאחר וקיים יחס ישיר בין צריכת אלכוהול ולחץ דם מהי הדיאטה המומלצת? ההמלצה: דיאטת DASH לכלל האוכלוסייה - מהי דיאטת DASH? Dietary Approach to Stop Hypertension  (ראה טבלא 2) הדיאטה צריכה להיות מותאמת על ידי דיאטנית מוסמכת והוכחה כמורידה משמעותית את לחץ הדם. אז מה וכיצד לאכול?
  • תזונה מאוזנת, מותאמת למטופל ובמידת הצורך דלת קלוריות להשגת משקל גוף רצוי.
  • מומלצת תזונה דלת נתרן- אין הכוונה נטולת מלח אך חשוב להמעיט במוצרים עשירי נתרן כאבקות מרק, שימורים למיניהן, אוכל מעובד ומוכן.)
  • צריכת תפריט עשיר בסיבים (דוגמת ירקות ופירות בקליפתם, שיבולת שועל, דגנים מלאים כאורז חום, כוסמת, דוחן )
  • יש להקפיד לצרוך ירקות ופירות בכל הצבעים כתפ"ע, כרוב, בננות, אספרגוס, חציל, שום, אשכולית, ברוקולי, מלון,אפונה, דלעת ,שזיפים, צימוקים, בטטות,
  • ניתן להוסיף מיצי פירות וירקות כמיץ גזר, תפוזים,
  • יש להרבות בשתייה
 
 
חשוב במיוחד לחולים עם יתר לחץ דם : התאמה על ידי דיאטנ/ית קליני/ת שתפקח הן על התזונה והן על אינטראקציה בין התזונה והתרופות דוגמת תרופות משתנות .  
 
פעילות גופנית אימון גופני מובנה ותחת פיקוח של אנשי מקצוע מוסמכים  עשוי להביא לירידה בלחץ הדם ובעתיד למנוע התפתחות יתר לחץ דם. ידוע כי מאמץ גופני מכל סוג שהוא מעלה את לחץ הדם בגוף,  מאידך, פעילות גופנית מובנית , בעצימות בינונית עד גבוהה ומבוקרת  על ידי אנשי מקצוע עשויה להקטין את הסיכון לפתח יתר לחץ דם כמו גם להוות חלק מהטיפול בחולים היפרטנסיביים.( עם יתר לחץ דם) ההמלצות של ארגוני הבריאות לכלל האוכלוסייה  הינן לבצע  30 דקות פעילות גופנית ליום ,אם אפשרות לחלק את הזמן ל-3 פעמים 10 דקות בכל פעם. חשוב לדעת כי פעילויות כריצה ,הליכה, ,רכיבה על אופניים חתירה וכדומה הנחשבות לפעילויות אירוביות הכוללות הנעת מסת הגוף והשרירים בעצימות גבוהה מזו הנעשית במנוחה. הארגונים ממליצים על שילוב אימון במשקולות לחיזוק שרירי הגוף דוגמת חיזוק שרירי הבטן, הגב וכדומה. חולים הסובלים מיתר לחץ דם חייבים באמצעי זהירות מיוחדים בהקשר לפעילות הגופנית,  כמו  בירור רפואי בטרם יעסקו בפעילות הגופנית והדרכה מקצועית  להתאמת פעילות  אישית, הימנעות מביצוע  הפעילות כאשר לחץ הדם גבוה מ150/90 מ"מ כספית, צריכת תרופות נכונה ובזמן ועוד.