תופעת הצמחונות בקרב בני נוער

המילה דיאטה נגזרת מיוונית ופרושה אורח חיים . הדיאטה שלנו, היא סך כל המזון הנצרך ע"י הגוף  וכך אנחנו מה שאנחנו אוכלים !  תזונה נבונה כוללת את כל אבות  המזון :פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. מרכיבים אלו  מפורקים על ידי מערכת העיכול ,נספגים לדם ומהווים ספקי אנרגיה וחומרי בניין לגוף, כמו גם חשובים לויסות פעילותו ע"י אנזימים והורמונים  .לבחירת המזון שלנו השפעה רבה על גופנו בכל שלבי החיים , הן מיידית והן לטווח ארוך  . הטבעונים והצמחונים בוחרים להגביל את הדיאטה האישית שלהם במוצרי בשר, דגים ולפעמים גם בביצים ומוצרי חלב . מסקר תזונה של משרד הבריאות לשנים 2001-1999  נמצא כי   8.5%מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מגדירים את עצמם כצמחונים או טבעונים. האחוז הגבוה ביותר של צמחונים וטבעונים נמדד בקרב נשים יהודיות בגילאי 35 עד 54 (כ-12.7 אחוז), והנמוך ביותר אותר אצל גברים ערביים בני 35 עד 64 (אחוז וחצי). עוד נמצא כי 11.6% מהמתבגרות מגדירות עצמן כצמחוניות. אנו מכירים 4 "סוגי" צמחונים
  • Lactoovovegetarian- (אוכלים ביצים ומוצרי חלב)
  • Lactovegetarian - (אוכלים מוצרי חלב אך לא ביצים)
  • Ovovegetarian - (אוכלים ביצים אך לא מוצרי חלב) 
  • - (טבעונים - אינם אוכלים בשר ,דגים , מוצרי חלב וביצים)
ככל שנמנעים מיותר מזונות , הרכבת  תפריטים מאוזנים  קשה  יותר בשל חסר ביותר אבות מזון !!! המצדדים !? אחת הסיבות  למעבר לאורח חיים צמחוני הינה משיקול בריאותי .  ואכן התפריט הצמחוני/טבעוני  כולל פחות שומן (בעיקר  שומן רווי וכולסטרול), יותר פרות ,ירקות ודגנים מלאים ובכך מקבלים יותר ויטמינים ,מינרלים מסוימים וסיבים תזונתיים. בנוסף, קיימת טענה שכמות החלבון מן החי , הפחותה בתזונתם, עוזרת לשימור הסידן שבעצמות . ניתן למצוא מחקרים המראים שהצמחונים סובלים פחות ממחלות  כהשמנה, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת וסרטן  וכי דיאטה צמחונית מסייעת במקרי עצירות ודלקת פרקים . מחקרים  אחרים מציינים שצמחונים נוטים לאמץ הרגלים בריאותיים נוספים כמו פעילות גופנית, הימנעות מעישון ומאלכוהול . והמתנגדים ?! מנגד, רבים מאנשי התזונה  מצדדים באכילת בשר, בטענה  שבשר מהווה מקור חשוב לחלבון איכותי למינרלים שונים(ברזל, אבץ וסידן)  ולויטמינים (בפרט ל- 12B  ). הפסקה לא מבוקרת של צריכת בשר יכולה להוביל לחסרים ברכיבים תזונתיים אלו. ככול שההגבלה התזונתית תהא גדולה יותר, כן ילקה התפריט הצמחוני במחסורים תזונתיים גדולים יותר ומהר יותר.                                                                                                    דיאטה צמחונית עלולה, כאמור, להיות חסרה  בחלבונים, במינרלים וויטמינים מסוימים   בני נוער צמחוניים רוצה להיות צמחוני ? כשמדובר בבני נוער,  הצמחונות יכולה להיות אמונה או דת, השקפת עולם חדשה, אולי עניין אסטטי ולא פעם זו פשוט אופנה או עוד דרך לרזות … העובדות… בתקופת התבגרות המינית  , כמויות האנרגיה, החלבון, הויטמינים והמינרלים (בעיקר B12, ברזל, אבץ וסידן) לה זקוק המתבגר עולות. העצמות גדלות והשרירים מתחזקים. הגדילה מואצת ,הבנים מוסיפים מסת שריר ושלד והבנות שומן (בעיקר בירכיים ובשדיים ).   בתקופה זו  חשוב להקפיד על רמת סידן גבוהה בתפריט (לצורך הגעה לשיא מסת עצם ) רמת B12 וברזל מתאימים (יצור תאי דם אדומים) ורמת אבץ טובה (חשוב להתפתחות מערכות המין) . אספקת האנרגיה ,החלבון, הויטמינים והמינרלים הנ"ל קשה ובעייתית יותר בתפריט צמחוני . מאידך, סקרים ומחקרים רבים מראים שכמו צמחונים מבוגרים, נוער צמחוני אוכל תפריט מתון יותר בשומן ובתפריטם פחות שומן רווי וכולסטרול . הצמחונים אוכלים לרוב יותר ירקות, פירות ודגנים מלאים ולרוב נוטים לאכול פחות מזון מהיר ושתייה עשירה בסוכר. סקרים מראים שנוער צמחוני גם מרבה בפעילות גופנית ונמנע משתיית אלכוהול ועישון . חשוב לדעת ! ילדים הגדלים על דיאטה שאינה כוללת בשר ומוצרי חלב עלולים לפגוע ביכולת הלמידה שלהם!                                                                                                                                 מחקר, שבוצע על ידי אוניברסיטת ווגנינגן בהולנד בקרב בני נוער, מגלה כי דיאטה צמחית מחמירה עלולה להשפיע באופן שלילי על יכולת הלמידה של ילדים.                                                                         המחקר נערך בקרב מדגם של 195 מתבגרים הולנדים בגילאי 9 עד 15 ובחן האם יש קשר בין רמה נמוכה ומתמשכת של ויטמין B12, , לבין התפתחות שכלית ופסיכומוטורית במתבגרים אשר הוזנו בדיאטה צמחונית  בילדותם.                                                                                                                                   קבוצת המחקר התחלקה למתבגרים שלא אכלו מוצרי חלב ובשר עד גיל שש ומתבגרים אשר אכלו את כל סוגי המזון. הנבדקים עברו שורה של מבחנים פסיכולוגים ותוצאות שתי הקבוצות הושוו אחת לשנייה.  החוקרים מצאו כי מחסור בוויטמין B12, גם כאשר המחסור אינו חמור עד כדי כך שיגרום לאנמיה, קשור באופן משמעותי לציונים נמוכים יותר במבחני אינטליגנציה. המשמעות היא שמחסור בוויטמין עלול להשפיע על יכולתו של הילד לחשוב בהגיון, לפתור בעיות מורכבות, לחשוב באופן מופשט וללמוד. חובת ההורים: כמו בכל תחום הקשור לגידול מתבגרים , ההתלבטות קשה ומייסרת, ולא תמיד אפשר ולא תמיד כדאי  להחליט בשבילם, מומלץ להכיר  את העובדות, שיסייעו לכם לקבל החלטה מושכלת ומשותפת ! חובתכם כהורים לדון עם המתבגר ולשקול שוב ושוב ובכובד ראש את עניין הצמחונות ולהפנותו לדיאטנ/ית מוסמכ/ת לייעוץ והסבר.   חוכמת בני הנוער: באם החלטתם להיות צמחונים, היו "צמחונים חכמים", כדאי להיוועץ בדיאטנ/ית שתכוון אתכם ותאיר עינכם לבנייה נבונה,  חכמה ובריאה של תפריט בהתאמה לדרך בה אתם בוחרים  לחיות.                                                                                                     אז מה הבעייה ? הדיאטה הצמחונית מצטיינת בתכולה גבוהה של תאית, סיבים תזונתיים ויטמינים, מינרלים מסויימים ובעמילנים, אולם דלה בדרך כלל בחלבונים עם ערך ביולוגי גבוה(ראה בהמשך), בברזל, בויטמין 12B  וברכיבים תזונתיים נוספים.                                                  בדיאטה צמחונית לילדים יש להיזהר שבעתיים, שכן בנוסף עלולים להתפתח חסרים  בסידן, אבץ, ויטמין D, וויטמין 3B וB2  ופתרונה ! ניתן לקיים תזונה צמחונית בריאה, מבלי לפתח חסרים, כל עוד מקפידים על אכילה נכונה ומאוזנת, מקפידים על בחירה נבונה של חלבונים מן הצומח ועל אספקה טובה של הויטמינים והמינרלים שיפורטו מטה .       ולסיכום- מה ממליצים  אנשי המקצוע ? בעקבות העניין הגובר בצמחונות, קיימת  כיום  פתיחות רבה יותר לנושא בקרב התזונאים ויותר תזונאים מציעים עזרה בגיבוש תפריט צמחוני/טבעוני בריא.במחקרים שנעשו על צמחונים גילו כי בדיאטה מתאימה המחסורים תזונתיים  קלים בלבד וגם עליהם ניתן להתגבר.
  • מומלץ לצמחונים לבצע בדיקות שגרתיות לכמות ויטמין B12 בדם.
  • כדאי לצמחונים לבדוק על גבי תוויות המזון את תכולת אבות מזון החשובים לגביהם (ראה עשר הנקודות...) ולהקפיד לקבל את כמותם הנכונה בתפריט היומי.
  • כדאי לקרוא בעיון את פרק זה ולהיוועץ בנוסף בדיאטנ/ית קליני/ת לצורך הרכבת תפריט אישי המתאים לגיל , להעדפות אישיות ולסדר יומו האישי של כל אחד .
עשר הנקודות אליהן כדאי להתייחס בתפריט צמחוני/טבעוני
  1. אנרגיה
  2. חלבון
  3. שומן
  4. ברזל
  5. ויטמין B12
  6. אבץ
  7. סידן
  8. ויטמין D
  9. ריבופלבין (B2) ניאצין (B3)
  10. עודף סיבים