תזונת ילדים

נכתב עם גב' סיגל סופר    MsC , RD ע. דיאטנית ראשית  מאוחדת
הילדים של היום משחקים פחות בחוץ, יושבים יותר מול המרקע ומפתחים מאזן אנרגיה חיובי.  חברת השפע , מציבה בפניהם אינסוף פיתויים שקשה לעמוד בפניהם ,  ההורים מפנקים אותם בג'אנק  פוד בניסיון לפצות אותם על כך שהם עסוקים . הם חשופים למתקפת שיווק המשכנעת אותם לאכול מזון רב ו"משמין" ויחד עם זאת נחשפים למודלים בלתי אפשריים של רזון במדיה . תזונה נבונה והרגלי אכילה טובים הם הבסיס לבריאותו של ילדכם. הרגלי אכילה לקויים  עלולים להביא לתופעות כמו השמנה, להפרעות אכילה (כמו אנורקסיה ובולמיה) ולפגיעה בבריאות הגופנית והנפשית. העיסוק בתזונת ילדים מצטמצם לא פעם לשאלת ה"כמה" וה"מה" – מהו מספר הקלוריות הרצוי ואילו אבות מזון צריכים להיכלל בתפריט. אלא שמלבד השאלות (החשובות) הללו, חשוב גם לקחת בחשבון את ה"איך", כלומר את  הרגלי האכילה שלהם. נסו לחשוב על ההרגלים שלכם. על מספר הארוחות שאתם אוכלים ביום, על המקום בו אתם אוכלים (ליד השולחן, מול הטלוויזיה או מול המחשב) ואפילו על מועדי הארוחות (האם אתם אוכלים בשעות או ארוחות מזדמנות). הרגלי האכילה מתגבשים החל מגיל אפס ומושפעים מגורמים רבים: החינוך, אורח החיים, המצב הכלכלי, האקלים, ההשתייכות העדתית והדתית ואפילו החשיפה להשפעת המדיה. ילדינו נולדים עם ווסתים הכוללים את מנגנוני הרעב, השובע והצמא. המערכות הללו אמורות לכוון אותם: מה, כמה ומתי לאכול או לשתות, הכל בהתאם לצורכי הגוף.  הווסתים אומנם מתפקדים מגיל צעיר, אך בשלב מסויים ה"מכונה" מתקלקלת, משהו משתבש ואתם כבר חייבים להתערב, שכן הרגלי אכילה נכונים הם עניין של מיומנות נלמדת. חלקם של ההורים בגיבוש הרגלי האכילה הוא קריטי, גם אם בעידן הנוכחי הוא נראה כמעט בלתי אפשרי לביצוע. אין סיבה להתייאש, בסופו של דבר העקשנות תשתלם והרגלי התזונה הטובים שתצליחו להקנות לילדיכם, יהפכו אותם למבוגרים בריאים יותר. כדאי שתכירו את הקשיים שמציב בפנינו ובפני ילדינו המילניום החדש, בדרך לתזונה הנכונה, משל – דע את האוייב.    מאזן האנרגיה: הילדים שלנו משחקים פחות בחוץ (ברחוב כבר לא בטוח) ומנגד, מצפים להם בבית שלט הטלוויזיה והעכבר של המחשב, שמשלימים את מלאכת הפיתוי. מגיל צעיר אנחנו מושיבים אותם (לטובת השקט שלנו) מול קלטת הווידיאו ומסיעים אותם לכל מקום כך שהם לא זזים יותר מדי. כל אלו, על רקע הזלילה מול המרקע, יוצרים מסלול מהיר להשמנה. אבולוציה: לאורך ההיסטוריה שרד מי שאכל (ואגר) יותר – כלומר, בעלי התיאבון הבריא. בחברת השפע, לעומת זאת, אין צורך לאגור ובעלי התיאבון הבריא עלולים פשוט להשמין. תעשייה וחקלאות: עם ההתקדמות התעשייתית-טכנולוגית מצאו בני האדם את הדרך לגדל יותר מזון – מפירות וירקות ועד בהמות. כך קרה שהתחלנו לייצר יותר אוכל ממה שאנחנו צריכים כדי להתקיים. ילדינו ירשו מערכת ניצול מזון משוכללת שאינה אידיאלית לתקופתנו, וכעת הם חיים בעולם של עודף תוצרת ופיתויים. אקלים: אם בעבר אכלו בכל אזור גיאוגרפי מזון שהתאים לאקלים ששרר בו (למשל, בשר עשיר בשומן באזורים הקרירים), הרי שכיום בעולם המערבי ניתן להשיג כמעט כל סוג מזון - ללא קשר לאקלים או לעונה. המבנה המשפחתי: המבנה המסורתי של הארוחות המשפחתיות המשותפות נעלם, והילדים כבר אינם צריכים לחכות עד שההורים יגיעו הביתה ויבשלו. הם יכולים לשלוף משהו מהמקפיא, להכניס אותו למיקרוגל, ולאכול. כמובן שלרוב מדובר במזון מהיר שלא תמיד מצטיין באיכותו. בנוסף, בהיעדר בקרה של ההורים, הילד עלול להעדיף את החטיף או הממתק על פני ארוחה בריאה. פינוק ופיצוי: ההורים של היום רוצים לפצות את ילדיהם בכל מחיר. על מה בדיוק? על הכל: על כך שהם עובדים ועסוקים, שהם לא מקשיבים מספיק, ועוד. כשהם רוצים לשמח את הילד באמת, הם לוקחים אותו לאכול בחוץ המבורגר או פיצה. גם הם יודעים שהשקעה בתבשיל טוב ומזין לא תשתווה בעיני הילד לארוחה בקניון הקרוב.  השפעת המדיה: כשבטלוויזיה מופיעות בזה אחר זה תמונותיהם של דוגמנים שדופים ומייד לאחר מכן פרסומות לשוקולד יוקרתי, לצ'יפס או למשקה ממותק, קצת קשה להישאר שפויים לגבי המראה שלכם, בוודאי כשמדובר בילדים.  מתקפת השיווק: יצרני המזון מנהלים מתקפת שיווק שמופנית גם כלפי ילדיכם. הם יודעים לפנות אל הראש הצעיר, אבל האם הם גם דואגים לבריאות הילדים? כאן יש ספק. ילדים קטנים מתקשים להבדיל בין פרסומת למידע אובייקטיבי ואחראי, וילדים בוגרים יותר מתפתים בקלות לפרסומות ואופנות כאלה ואחרות. אין מתאימים מהם ליפול קורבן למסרים פרסומיים, ולרכוש הרגלי תזונה לקויים. לחץ: לפעמים ההורים עצמם הם אלו שמקלקלים את ווסת התיאבון של ילדם כאשר הם לוחצים עליו לאכול, ללא קשר לתחושת הרעב או השובע שלו. הורים מסוימים, אף הם שטופי מדיה ופרסומות, מטיפים לרזון ואפילו מעליבים את הילד בניסיון לגרום לו לרזות. היחס הזה יוצר, כמובן, סכנה להתפתחות הפרעות אכילה.   דיאטות בגיל צעיר: דיאטות מרובות , לא מאוזנות , ללא פיקוח של דיאטנ/ית בגיל צעיר פשוט גורמות לגוף "להתייעל". בדיאטה אוכלים פחות, דבר שגורם לגוף לנצל כל קלוריה. כשנמאס לשמור (וזה הרי קורה די מהר), חוזרים לאכול יותר. הגוף שכבר התרגל להשתמש בפחות, מאחסן את העודפים ואנחנו – משמינים.